Hogyan lettél innovátor? Koppán Viktor Dávid


Hogyan lettél innovátor? Koppán Viktor Dávid

Sorozatunk legújabb, 5. részében a Fehérvári Tűzoltó Egyesület teljes körű szolgáltatást nyújtó vállalkozását kérdeztük, amely fiatal kora ellenére is a papírmentesítők élmezőnyébe tartozik.


Horváth Gábor fiREG szakmai vezető: Kérlek, mutatkozz be pár szóban, illetve mutasd be a vállalkozást!  

Koppán Viktor Dávid egyesületi elnök: Az Alba Tűzőrség Kft. nem egy szokványos értelemben vett magántulajdonú cég. 100%-os tulajdonosunk a Fehérvári Tűzoltó Egyesület, ami önkéntes és hivatásos tűzoltók közössége. Azon túl, hogy a környék mentő-tűzvédelmében segítséget nyújtsunk alapvető célunk volt korábban is, hogy a tűzoltóknak munkalehetőséget tudjunk biztosítani azért, hogy másodállásban is valamennyire a szakmájukban tudjanak maradni, és ne kelljen elmenniük ácsnak, kőművesnek.

HG: Jellemzően milyen munkákkal foglalkoztok?

KVD: Korábban kisebb időszakos, jellemzően helyszíni biztosítási feladataink voltak rendezvényeken, illetve különböző gyárakban pl. sprinkler rendszerek karbantartási, javítási időszakaira. Ezek közül meghatározó, hogy 2018 augusztusától másfél éven keresztül a Denso Magyarország Gyártó Kft. létesítményi tűzoltóságának üzemeltetését láttuk el, amíg felépítették új épületüket és a beépített tűzoltó berendezésüket. Büszke vagyok arra, hogy ebben az időszakban 43 főnek tudtunk munkát biztosítani. Az egyesület elnökeként javasoltam a közgyűlésnek, hogy erre a feladatra hozzunk létre egy céget, hiszen egy gazdasági szervezet sokkal nagyobb mozgástérrel rendelkezik a pénzügyekben, mint egy civil szervezet. Ekkor alapítottuk meg az Alba Tűzőrséget.


Az Alba Tűzőrségnél csapatként gondolkodnak


HG: Milyen irányelvek határozzák meg a szolgáltatásaitokat?

KVD: A kezdetektől vezetőként folyamatosan azon dolgoztam, hogy felépíthessünk egy olyan szervezet, ami olyan szolgáltatásokat tud ellátni, ami biztosítani tudja a folyamatos működést, és nem csak időszakos feladat elvállalásokról szól. Nem szerettem volna, hogy egy projektcégként a feladat elvégzése után a működésünk is megszűnjön. Természetesen olyan területet kerestem, amihez van némi közünk és van némi elképzelésünk. Adta magát, hogy tűzvédelemmel foglalkozzunk. Alapos piackutatást végeztem és egyértelművé vált, hogy ezen a területen nagyon kevés a komplex szolgáltatást nyújtó vállalkozás. Sok esetben egy-egy cégnél akár 4-5 szolgáltató is dolgozik, van, aki csak a tűzvédelmi dokumentációkat, az elméleti részt végzi, mások felülvizsgálatokat karbantartásokat csinálják. Úgy gondoltam, vonzó lesz, ha a cégeknek elég egy szolgáltatóval szerződést kötni. Éppen ezért a létesítményi tűzoltóság üzemeltetésében keletkezett nyereségünk jó részét képzésekbe berendezésekbe, felülvizsgáló és karbantartó eszközökbe fektettük. A komplexitás mellett mindenképpen erényünkként kell, hogy említsem azt a tényt, hogy a tűzvédelmi szolgáltatásunk ellátása közben nem csak a jogszabályoknak szeretnénk megfelelni, és ahhoz segítséget nyújtani, hogy hogyan lehet elkerülni a büntetést, hanem tűzoltás vezetői tapasztalatainkat is felhasználva a valódi biztonságot szeretnénk megteremteni partnereinknél.


Komplex szolgáltatást nyújtanak a tűzvédelem területén, amihez csak lehet, fiREG-et használnak


 HG: Milyen céljaitok vannak a jövőre nézve?

KVD: Ma már egy stabilan működő céget működtetünk és partnereink között szerepel pl. a Székesfehérvári Tankerületi Központ 92 db iskolával, kisebb nagyobb önkormányzatok, saját intézményeikkel és szolgáltató cégek, szállodák is velünk működnek együtt. Célom vezetőként, hogy a tűzoltó egyesület ne adományokból tartsa fenn magát, hanem végezzünk olyan szolgáltatásokat, amikért amúgy is fizetnie kell a szervezeteknek cégeknek, és próbáljuk meg elnyerni ezeket a megbízásokat. Hiszen mint említettem, a beszélgetés elején nem magán profitot termelünk.

Meg kell említenem, hogy a sikerek elérésében rengeteg segítséget kapok azoktól a társaimtól, akik hittek és hisznek az elképzeléseimben, mint Varga Márk műszaki vezetőnk, vagy Mátyás Szilárd a tűzoltókészülék karbantartó műhelyünk vezetője, vagy akár Takács József tűzoltó alezredes, aki beosztása miatt nem tölthet be nálunk vezető szerepet, de az egyesület 2008-as alapítása az ő nevéhez fűződik. Igyekszünk mindennapi munkánk során az ő akkori elképzelései szerint is működni, ma már divatos szóval élve amolyan elnöki tanácsadóként segíti mindenben a munkánkat. Köszönettel tartozom a közösségünk azon tagjainak is, akik vagy bátortalanságuk, vagy óvatosabb gondolkodásmódjukkal, kritikáikkal óvatosságra intenek minket, így tudjunk megtartani a célratörő elképzeléseink megvalósítása közben a biztonságos működést és egyensúlyt egyaránt. Közösen értük el azt, ahol most tartunk, hogy a tűz- és munkavédelmi szolgáltatásainkat kiegészíthettük eszközök és berendezések felülvizsgálatával karbantartásával, vagy akár új tűzvédelmi berendezések, pl. tűzoltó vízforrások kiépítésével, telepítésével is.


 A karbantartó műhelyben QR szkenner segítségével dolgoznak, teljesen papírmentesen.
Balról: a műhelyvezető Mátyás Szilárd, Varga Márk műszaki vezető és Koppán Viktor Dávid ügyvezető.


HG: Milyen konkrét előnyeit látod, hogy papírmentes a karbantartások nyilvántartása, dokumentálása?

KVD: Másfél év alatt elértük, hogy már partnereinknél több mint ezer tűzvédelmi berendezést, ezek közül több mint 800 tűzoltó készüléket kezelünk. Ekkora mennyiségnél már a papír alapon vezetett dokumentálás, csak nagy hibaszázalékokkal, és lassan lehetséges. Amikor először láttam a fiREG bemutatkozó animációs kisfilmjét azonnal tudtam, hogy egy rugóra jár az agyunk a fejlesztőkkel és tudtam, hogy ez az, amire szükségünk lesz. Mivel fiatal cég vagyunk, legtöbb partnerünknél már dolgoztak különböző szolgáltatók. A közös munka megkezdésekor gyakran szembesülünk a tűzvédelmi berendezések gyakran hiányos, pontatlan néha teljesen hiányzó papír alapú dokumentációjának nehézségeivel. Óriási előnynek tartom, hogy amíg a papíron vezetett üzemeltetési naplók nem képesek figyelmeztetni sem az üzembentartót, sem a karbantartó szervezeteteket, addig a fiREG naprakészen mutatja számunkra, hol mikor, milyen karbantartásra lesz szükség. E mellett a berendezések nagy létszámban történő felvétele sem jelent gondot.

HG: Mára okostelefonnal dolgoznak a kollégáid, elektronikusan vezetett üzemeltetési naplókat használtok. Hogy látod ezt, illetve a fiREG bevezetésének alakulását?

KVD: Legújabb partnerünk 20 telephelyen közel kétszáz tűzoltó készüléket tart készenlétben. Amikor megkaptuk a korábbi naplókat, a gyors importálás után azonnal látható volt, hogy melyik hónapban melyik telephelyre kell majd mennünk. Nem utolsó sorban a megállapodásokat megelőző tárgyalásokon, megbeszéléseken, jelentős előnyt élvezünk akkor, amikor bemutatjuk, hogy a karbantartások során okostelefonjainkat használjuk és egy gombot megnyomva azonnal e-mailben küldjük a ma már elektronikus aláírással is ellátott üzemeltetési naplót, így nekik sem kell papírokkal bajlódniuk. Azt látom, hogy az üzemeltetők ezt nagyon szeretik és igénylik is.

Mivel mi a munkánkat már a digitalizációt használva kezdtük el, ezért az átállás nehézségei helyett inkább a kezdeti nehézségeinkről tudok beszámolni. Nyilván nekünk is meg kellett tanulni használni a rendszert, azonosulni a működési elvével, hozzá kellett magunkat is szoktatni sok mindenhez, de a kezdeti hibák folyamatos és gyors javításával és a rendszeres fejlesztésnek köszönhetően egyre gyorsabban tudtunk együttműködni a programmal.

HG: Korábban említetted, hogy a fiREG műhely modulját is használni szeretnétek. Hogy álltok a bevezetéssel?

KVD: Mára a mindennapjaink részévé vált a műhely modul is. Használatba vétele a támogatásotokkal könnyedén ment. Egy QR szkenner segítségével azonosítjuk be az eszközt, és teljesen papírmentesen dokumentálunk a műhelyben is, szem előtt tartva környezetünk védelmét.


Köszönöm az interjút, és további sok sikert kívánok!

Az Alba Tűzőrség Kft. itt érhető el.


www.fiREG.hu  - Ha te is utálod a papírozást...