Adattárolás, felhő, biztonság

Adattárolás, felhő, biztonság

Az utóbbi időben meglehetősen sok kérdést kaptunk a fenti témákban, főleg nagyvállalatoktól, de másoknak is fontos.

A fiREG szoftvert a fiREG.hu Kft. megbízásából Feki Webstudio Kft. fejleszti.

A Feki Webstudio Kft. alapítását követően 11. évében jár. Magyar tulajdonú vállalkozás, mely Fekete Attila vezetésével mára egy 12 fős ismert és elismert vállalkozás. További információk: www.fws.hu

Azt is fontos megemlíteni, hogy a Webstudio munkái között találhatók biztosítási alkusz cégek nyilvántartásai, állami vállalatok humánügyi nyilvántartást támogató szoftverei, webshopok és további nagy odafigyelést igénylő adathalmazok is.


A fiREG.hu Kft.-t Horváth Gábor és Fekete Attila alapították azért, hogy megreformálják a tűzvédelmi karbantartást és olyan modern szoftvert fejlesszenek, melyet a hazai szakma örömmel és nagy hatékonysággal használ.

 

A fiREG szoftver alapvető működése, hogy az adatokat felhőben tároljuk és erre a felhőre csatlakoznak fel a különböző eszközök és az őket felhasználó személyek: irodai számítógép, laptop, okostelefon, tablet stb. Mivel minden partner egy és ugyanazon kiszolgálóra csatlakozik felmerülhet a kérdés benned:

Ki látja még az én adataimat, mit lát belőle? A partnereimet, a számláimat, az áraimat?!

Attila: Nem látja senki az adataidat a további felhasználók közül. Minden belépésre jogosult cég/felhasználó azokat és csak azokat az adatokat látja, melyek az „övéi”, melyekre jogosultsága van. Nem cél és az alapos szoftverfejlesztésnek köszönhetően nem is lehetséges, hogy ez máshogy legyen.

Erre vonatkozóan rendelkezik egyébként a mindenkori Általános Szerződési Feltételek is.


Attila (balra) és Gábor (jobbra) a fiREG szokásos heti értekezletén az aktuális fejlesztéseket egyeztetik


Már a 2017. évi TSZVSZ-en is felmerült a kényes kérdés: miért higgyük el, hogy ti nem csak az adatokat akarjátok tőlünk megszerezni és ezzel több karbantartói munkát begyűjteni?

Attila: Jogos a kérdés, hiszen fiREG alapítótársam, Gábor dolgozik karbantartóként, egyéni vállalkozó. Ugyanakkor a fejlesztés előkészületei alatt volt alkalmam meggyőződni arról, hogy Gábor valóban elhivatott és munkát, pénzt, időt nem sajnálva dolgozik azon, hogy létrejöhessen egy igazán nagyszerű szoftver a piac részére. Ami pedig engem illet, egyszerűen nem engedhetem meg magamnak, sem a 11 év alatt felépített cégemnek, hogy bármilyen hasonló feltételezésnek alapot adjon valaha is.

Gábor: Szeretem ezt a szakmát, de sem a közeli, sem a távolabbi célom nem az, hogy még többet dolgozzak benne. Sokkal inkább hiszem, hogy a szoftver olyan értéket teremt a felhasználóinknak, hogy annak fejlesztésével foglalkozhatok a mindennapokban. Ugyanakkor a szakmát elhagyni sem szeretném a folyamatokra való teljes rálátás miatt.

 

Attila és Gábor teljes mértékben hiteles és megbízható emberként ismerhető, de mindnyájan ismerjük a mondást: messziről jött ember azt mond, amit akar.

Attila: Igen, akár „messziről jött”-tel is jellemezhetnek minket, hiszen az ország nyugati csücske, Sopron adott esetben tényleg messze van az ország többi pontjához képest.

Ha egy cégvezető nem bízik bennünk, nem tart minket megbízhatónak, természetesen elfogadjuk a döntését. Én a magam részéről csak annyit mondhatok, hogy a fejlesztő cégem kapcsán kis- és középvállalkozásoktól kezdve egészen állami vállalatokig is szolgáltatunk, készítünk különböző, akár meglehetősen érzékeny adatokat tároló szoftvereket, de még sosem kaptunk ennek kapcsán negatív visszajelzéseket. Ügyfeleink véleménye magáért beszél úgy gondolom: A Webstudio ügyfelei mondták

Gábor: Az elmúlt 13 évben a Soproni Tűzoltóságon vonulós tűzoltóként, szolgálatparancsnoki pozícióban voltam, vagyok aktív munkatárs. Azt hiszem ott is sikerült letennem az asztalra azt a teljesítményt, ami alapján büszkén mondhatom: megbízható és hiteles emberként alapítottam a fiREG-et, óriási tervekkel és ambícióval.

 

Hol tárolja a fiREG az adatokat? Ki fér hozzá?

A fejlesztéseket a Feki Webstudio végzi, ahol is teljes titoktartási kötelezettség mellett megbízható munkatársak hozzáfér és folyamatosan karbantartja a szoftvert. A fejlesztésekről biztonsági mentés készül minden nap. Az éles rendszer pedig az ilyen és hasonló rendszerek működtetésére szakosodott professzionális amerikai világcég, a Digital Ocean Ltd. Amszterdamban található szerverein fut.

Kényes kérdés a számlázás is. Itt mire alapozva bízhatnak bennetek a fiREG felhasználók?

Attila: Valóban. A rendszerben minden Partnernek lehetősége van számlát kiállítani, melyhez valamelyik ismert online számlázó programot veszünk igénybe. Vagyis egy Billingo, Cashman (hamarosan számlázz.hu) előfizetés megléte esetén a fiREG-ből akár egy gombnyomásra elkészül a minden törvényi kötelezettségnek megfelelő számla. Igen, a rendszerben tároljuk a Partnerek tételeit, árait, ezek alapján készül el a számla. Sem most, sem később, sem soha nem lesz érdekünk az, hogy ezekről az adatokról bárkit is informáljunk, aki illetéktelen volna. Ezzel a fiREG szoftver maga, ezzel együtt több millió forint és egy egész csapat becsülete veszne kárba. Legalább annyira vigyázunk ezekre az adatokra, mint ezen adatok tulajdonosa.

Gábor: Attilát gyerekkorom óta ismerem. Ez az ő területe, de bele sem fogtam volna ebbe az egészbe, ha nem győződöm meg róla, hogy maximálisan megbízható a személye, cége. Egyébként amennyire elterjedtek akár a fent említett online számlázó programok, velük kapcsolatban is felmerülhetne a visszaélés kérdése, de amikor pl. a számlázz.hu rendszerét 63010 regisztrált ügyfél használja – 2018.03.14-i adat –, úgy gondolom maximálisan bízhatunk az online rendszerekben.



Mi a helyzet az adatvesztéssel? Mi garantája, hogy a fiREG-et használók nem veszítenek el adatokat?

Attila: A fejlesztés során felmértük a folyamatokat, mondhatom az egész szakmai tevékenységet. Több cégnél, többféleképpen, de összességében bátran mondhatom megismertük a szokásokat, igényeket, jogszabályi hátteret is. A vártnál is több olyan helyzettel, esettel találkoztunk, amikor elveszett papírok, el nem olvasható írások nehezítették a szakmai munkát az egyébként sem kis mennyiségű adminisztrációs terheken túl. No de a kérdésre válaszolva elmondható, hogy a fiREG-ben nem veszik el adat. Ami bekerült oda, azt tároljuk. Arról nem is beszélve, hogy mindent csak egyszer kell rögzíteni, szemben a korábbi munkafolyamatokkal, amikor is minden papíron történt, külön naplót, külön szállítólevelet, külön munkalapot, külön számlát kellett írni. Ma ezekre nincs szükség, hiszen a karbantartási esemény minden információt megad nekünk ahhoz, hogy ezeket a dokumentumokat előállítsuk.

Gábor: A felhasználóink okostelefonnal dolgoznak. Egyetlen esetben történhet adatvesztés, még pedig akkor, ha az okostelefonon épp nem érhető el internet és épp úgy nevezett offline módban dolgozik a kolléga és még mielőtt internetre csatlakozhatna újra, a készülék véglegesen tönkremegy. Hogy konkrétabb legyek: pofára esik a telefon és javíthatatlanná válik. De ezt olyan esethez tudnám hasonlítani, amikor a kolléga mindent feljegyez egy papírra, majd még mielőtt este berögzítené számítógépbe a változásokat, elveszíti a papírt, amire a napi munkát végezte. Szó se róla, láttunk példát ilyenre, de nagyon ritkán. Pontosan ilyen ritkán számítunk arra is, hogy még adatszinkronizáció előtt tönkremegy egy okostelefon.

Attila: Minden más esetben az adatok a biztonságos felhőbe kerülnek, arról pedig naponta 2 alkalommal készül teljes mentés. Ha esetleg leégne az amszterdami szerverpark, néhány órán belül egy másik szerverparkban az utolsó mentés alapján indítható a rendszer. Ezekre nagyon kevés az esély, de mi erre is felkészültünk.


Ha pedig kételyek maradtak benned továbbra is, vedd fel velünk bátran a kapcsolatot!
IT és egyéb technikai kérdésekben Attila fog tudni segíteni: www.fireg.hu