Erősítsd az ESG jelentésedet a biztonság növelésével!
Sok 250 fő feletti vállalat számára kérdés, hogyan teheti hitelesebbé a vállalat fenntarthatósági jelentését.
Bemutatunk egy olyan minősítést, amit a Fortune500 cégek közül több mint 100 alkalmaz azért, hogy harmadik fél által hitelesített módon bizonyítsa, hogy fontos számára a munkavállalók és ügyfelek egészsége és biztonsága.
Az épületminősítő rendszerek között fiatalnak számít a WELL Building StandardTM, ami hat év mérnöki és orvosi kutatás és fejlesztés után 2014-től érhető el minden létesítménytípus számára. Magyarországon elsőként az irodaházak alkalmazták és ma összesen közel 90.000 m2 irodaterület rendelkezik WELL Core Certification tanúsítvánnyal Budapesten.
2020-ban a WELL Building StandardTM alapjain egy új minősítést is elindított az International WELL Building Insitute, ami a létesítmények biztonságos és egészséget támogató üzemeltetését minősíti. WELL Health-Safety Rating néven lehet találkozni az új minősítéssel a létesítmények bejáratánál. Magyarországon eddig nyolc létesítmény szerzett ilyen minősítést, például a BudapestONE irodaépület, a Morgan Stanley három irodája és a Skanska irodája. Bár ez a minősítés is az irodaszektorban mutatkozott be hazánkban, világszerte számos szállodalánc, fitneszterem és szórakozóhely is minősítést szerzett azért, hogy ügyfelei számára könnyen érthető módon kommunikálja az egészség és biztonság érdekében tett intézkedéseit. Ideális azok számára, ahol sok látogató van és a vállalat szeretne kiemelkedni versenytársai közül.
ÖT FÓKUSZTERÜLET AZ EGÉSZSÉGÉRT ÉS BIZTONSÁGÉRT
A WELL Health-Safety Rating öt fókuszterületet vizsgál:
- A belső terek fertőtlenítése és tisztántartása- Vészhelyzetre való felkészülés- Alapvető egészségügyi szolgáltatások biztosítása- Levegő- és a vízminőség ellenőrzése- A biztonsági intézkedések kommunikálása
A fókuszterületekből is látható, hogy azok a vállalatok tudják a legkönnyebben megszerezni a minősítést, akik eleve nagy figyelmet fordítanak a takarítási irányelvekre, a vészhelyzeti tervekre és az üzletmenet folytonosságára.
A VÉSZHELYZETI KÉSZÜLTSÉGI TERV A WELL MINŐSÍTÉSEK ALAPJA
A WELL Health-Safety Rating 23 témaköre közül az egyik legfontosabb a Vészhelyzeti Készültségi Terv. Érdekesség, hogy a WELL Health-Safety Rating minősítés 2020-as indulásával egyidőben a WELL Certification tanúsítványban kötelezővé vált ez a követelménycsoport. Ez azért történt, mert az IWBI szerint megkerülhetetlen, hogy egy emberközpontú vállalat felkészült legyen a vészhelyzetekre. Ez egyben azt is jelenti, hogy ha egy létesítmény megszerzi a WELL Health-Safety Rating minősítést, akkor jó alapokkal indul a nagyobb és összetettebb WELL Certification tanúsítvány megszerzéséért is.
A hazai projekttapasztalatok azt mutatják, hogy a tervezők és üzemeltetők tisztában vannak a tűzvédelmi követelményekkel, feladatokkal és gondolkozásuk elsősorban arra fókuszál, hogy veszélyhelyzet esetén miként lehet az épületet a leggyorsabban és legbiztonságosabban elhagyni. A WELL Health-Safety Rating a tűzveszélyen kívül négy másik veszélyhelyzetet is vizsgál, köztük olyanokat is, amikben akadálya van az épület elhagyásának és ezért megvizsgáljuk azt is, hogy ebben az esetben rendelkezésre állnak-e a benttartózkodást segítő eszközök, pl. tartalék ivóvíz, élelmiszer, WELL Standardnak megfelelő elsősegély felszerelés, takarók, veszélyeztetett csoportok azonosítása, stb.
A vizsgált veszélyhelyzetek:
1. természeti (pl. áradás, heves esőzés, extrém szél, külső tűz, földrengés, hőhullám)2. tűz3. egészségügyi veszélyhelyzet (pl. akut orvosi vészhelyzet, járvány)4. technológiai veszélyhelyzet (pl. áramkimaradás, vegyi anyag kiömlése, robbanás)5. emberi eredetű veszélyhelyzet (pl. polgári engedetlenség, lövöldözés, terrorizmus)
A veszélyhelyzetekre vészhelyzeti menedzsment tervet kell készíteni, ami megfelel legalább az alábbi követelményeknek:
- Tartalmazza az épület vészhelyzeti erőforrásainak (pl. elsősegély felszerelések, automata életmentő defibrillátor készülékek (AED), vészjelző berendezések, egyéni védőeszközök) és a műveleti képességek (pl. tartalék tápellátás, távfelügyeleti rendszerek) legalább évente történő leltárát és karbantartását.- Tartalmazza a szakosodott személyzet listáját, amelyet (legalább) évente frissítenek, és tartalmazza a katasztrófaelhárítási csoport szerepeit és elérhetőségeit.- A tervet évente felülvizsgálják és frissítik (szükség szerint), és az könnyen elérhető minden munkatárs számára.
A Vészhelyzeti Készültségi Terv fontos eleme, hogy a felhasználók rendszeres oktatást és tréninget kapjanak a vészhelyzeti készültségről és a vészhelyzeti teendőkről. A belépési és éves kommunikáción felül szükséges, hogy a vészhelyzeti menedzsment tervben magas kockázatúként azonosított vészhelyzetekre legalább évente, egyéb azonosított vészhelyzetekre minimum kétévente történjen próbariadó vagy egyéb üzemeltetési-alapú vagy egyeztetés alapú gyakorlat. Természetesen ezek az időszakok általános ajánlások és akkor alkalmazandók, ha a vállalati irányelv nem határoz meg ennél szigorúbb vészhelyzeti készültséget vagy gyakorlatokat.
HOGYAN TÁMOGATJA A fiREG a WELL MINŐSÍTÉSEKET?
A fiREG digitális nyilvántartása lehetővé teszi az üzemeltető, a tulajdonos és a WELL minősítés megszerzését vagy megtartását támogató WELL Project Administrator számára annak ellenőrzését, hogy a WELL Vészhelyzeti Készültség Tervben előírt vészhelyzet esetén használt egyik legfontosabb erőforrás, a tűzvédelmi eszközök karbantartása és üzemeltetése megfelelően történik-e. A digitális dokumentumok az évente esedékes WELL jelentésnél alátámasztó dokumentációként használhatók, pontosan úgy, ahogy a különböző auditok (pl. ISO14001, ISO45001, stb. esetén is: Bővebben itt olvashatsz erről.).
WELL Certification Előminősítés: Agora Tower Budapest, Váci út 116-118.
A QR KÓD A HEALTH-SAFETY RATING MINŐSÍTÉSNEK IS SZERVES ELEME
A WELL minősítésekben fontos szempont a használók tájékoztatása az épületben történt intézkedésekről. A WELL Health-Safety Rated létesítmények a bejáratnál elhelyezhetik a WELL emblémáját, ami tartalmaz egy QR kódot. A QR kódot beolvasva a munkatársak, látogatók és üzletfelek tájékozódhatnak arról, hogy a WELL Standard mely követelménycsoportjait teljesíti az adott helyszín. Így már az irodába, hotelbe, szórakozóhelyre, beváráslóközpontba, orvosi központba, gyógyszertárba, sportközpontba vagy egyéb térbe való belépés előtt információt szerezhetnek arról, hogy az adott hely üzemeltetője milyen intézkedéseket tett a takarítás és fertőtlenítés, a vészhelyzeti készültség, az egészségügyi szolgáltatások, a levegő- és vízminőség, valamint a vészhelyzeti kommunikáció terén.
A fiREG működésének is alapját képezi a minden eszközre kihelyett QR kód. A kódot beolvasva a rendszer egy okostelefon képernyőjére rendezve jeleníti meg az adott eszköz legfontosabb információit, karbantartási adatokat. (Megőrizve természetesen minden üzleti titkot és csak azt mutatva, mely adatok egyébként is leolvashatók valamilyen módon az adott eszközről. Erről bővebben itt olvashatsz.)
ÉS MINDEZ HOGYAN ILLESZTHETŐ AZ ESG JELENTÉSBE?
A WELL Health-Safety Rating minősítést harmadik fél, az IWBI validálja. A minősítést a megfelelő alátámasztó dokumentumok jóváhagyása esetén lehet megszerezni és az intézkedések fenntartását évente igazolni kell az ellenőrző szerv felé.
A WELL minősítést számos nagyvállalat, pl. a CITI Group, az Empire State Realty Trust, a GoldmanSachs, a JPMorgan Chase, a LOEWS Hotels, a NETFLIX, az UBER, a Yankee Stadion, használja fenntarthatósági jelentésében önállóan, WELL at Scale rendszerrel nagy léptékben vagy a GRI Standarddal kombinálva.
Ez a minősítés tehát lehetővé teszi, hogy a létesítmény biztonsági eszközeinek rendszeres karbantartása hiteles módon része legyen a vállalat évente esedékes fenntarthatósági jelentésének. A jól karbantartott vészhelyzeti erőforrásokkal erősíthető a WELL minősítések vészhelyzeti készültségi terve és a minősítés könnyen beilleszthető az ESG jelentésbe. Így tehát a biztonsági intézkedések a fenntarthatóságot, azon belül különösen a humán és társadalmi fenntarthatóságot is elősegítik.
Kurucz Reginaokl. építészmérnök, WELL AP&FacultyREWELL Consulting Kft.