Nálunk az IT nem engedi a “fiREG”-et - Mit tehetünk?
Nagyvállalatok, intézmények EHS vezetői, EHS koordinátorai sokszor kapják a címben szereplő választ az IT-tól. Lássuk milyen tények győzik meg végül a szigorú informatikusokat!
“Én már nagyon szeretném használni, minden készen áll. Már csak IT-sokat kellene meggyőznöm, de nehéz ügy.” - Mondta a debreceni rendezvényünkön is egy külföldi vállalat hazai leányvállalatának EHS vezetője.
Mivel ezzel a jelenséggel az esetek nagy részében találkozunk a kezdetekben partnereinknél, összefoglaljuk miért lehet ez és mit tehetünk, ha mégis szeretnénk fiREG-et használni.
15 éve vezetek informatikai fejlesztő vállalkozást, ahol kkv-knak és nagyvállalatoknak is fejlesztünk egyedi szoftvereket. Kellő tapasztalattal, valamint 15 fős csapattal rendelkezünk és tisztában vagyunk vállalati üzleti és informatikai igényekkel.
Mi a leggyakoribb ok akár az IT, akár a vállalati jogászok részéről, hogy “nálunk nem lehet olyat használni, mint a fiREG”?
A nagyvállalatok “szeretik” a saját szervereiken tárolni a rájuk vonatkozó adatokat. Ez az igény jelentősen csökkent a COVID alatt és azt követően, de valahol sajnos még mindig mereven ragaszkodnak hozzá a szakemberek.
Nyilván nagyon fontos és részemről, informatikusként is elismerendő megközelítés, ha egy vállalat IT-ért felelős vezetői szigorúan vigyáznak az adatokra. Azonban érdemes megnézni, hogy miről is van szó pontosan.
A fiREG célja és megoldása, hogy a tűzvédelmi eszközök - eddig papíron és a szolgáltatónál excel táblákban tárolt - nyilvántartásait digitalizálja, platformot valósít meg. Erre a kötelezetteknek 2020. január 22. óta lehetősége van, hiszen az OTSZ - 54/2014. (XII. 5.) BM rendelet, valamint a kapcsolódó Tűzvédelmi Műszaki Irányelvek választható opcióvá tették.
(Lásd bővebben: fiREG.hu/megfelelo )
Ehhez a fejlesztés és üzemeltetés során felhő alapú, elismert nemzetközi szolgáltatásokat használunk. (Digital Ocean, Amazon)
Szolgáltatásaink auditálására nemzetközi szervezet hazai vállalatát kértük fel, így rendelkezünk ISO27001-es adatbiztonsági tanúsítvánnyal is.
Milyen adatokat tárol a fiREG és ahhoz ki fér hozzá?
Elsősorban azokat az adatokat tárolja a rendszer, amelyek szükségesek a tűzvédelmi eszközökről nyilvántartás vezetésére. Pl. egy tűzoltó készülék gyári száma, gyártási ideje, készenléti helye (pl. lift mellett balra), stb.
Opcionálisan egy-egy eszközhöz, annak karbantartásához rögzíthető fotó is, ezt azonban nem használják olyan helyen, ahol ezt belső szabályozás tiltja.
Személyi adatokra (GDPR) vonatkozóan csak azokat az adatokat tárolja a rendszer, amelyeket korábban is tárolt a vállalat akár papíron, akár excelben. Ezek közül is csak a legszükségesebbeket rögzíti, amely egy név, valamint elérhetőségi információk (telefonszám, email cím). Ezekhez az adatokhoz szigorúan csak az arra jogosultak (, akinek erre feltétlenül szüksége van) férhetnek hozzá.
Az adatok bármikor hozzáférhetők, letölthetők, tulajdonosuk a szoftver licence-szel bíró vállalat, így a fiREG feladata csupán ezt hozzáférhetővé tenni, de azokról a fiREG-et használó rendelkezik.
A felhő alapú platform működési elve, hogy a használó úgynevezett Főadminisztrátora jogosult belépésre, majd további (korlátlan számú) felhasználók rögzítésére. A jogosultságokat is ő osztja ki. A felhasználók beléphetnek email cím / jelszó páros megadásával, de Microsoft Active Directory account-tal is. Utóbbi abban az esetben lehet fontos, ha a felhasználó vállalat ISO27001 tanúsítvánnyal rendelkezik és szükséges számára, hogy egy központi autentikációs rendszerből akár egyetlen mozdulattal minden jogosultságától - köztük a fiREG-hez valótól - szeretné megfosztani a már nem jogosult felhasználót.
Minden jogosult felhasználó az ő jogosultsági szintjének megfelelően fér hozzá a fiREG funkciókhoz. Ehhez használhat böngésző alapú bejelentkezést (fiREG.hu/bejelentkezes) vagy bármilyen mobil platformra (Apple, Android, Huawei) ingyenesen töltheti le a fiREG applikációt.
Amiket tehát tárol a fiREG:
- Tűzvédelmi eszközkarbantartáshoz legszükségesebb alapinformációk.
- Személyes adatra vonatkozóan csak a törvényi kötelezettség teljesítéséhez szükségeseket, valamint email címet a digitális kommunikációhoz (, kért automatikus értesítések teljesítéséhez).
- Opcionálisan egyéb dokumentumok, fotók tárolására is van lehetőség, melyet belső informatikai szabályzathoz alkalmazkodva használnak a fiREG-gel dolgozók.
A fiREG...
- Nem tárol GDPR vagy egyéb szempontból bármilyen indokolatlan információt.
- Nem tárol kritikusnak számító adatot (gyártási, pénzügyi, egészségügyi, stb.).
- Nem tárol semmilyen, korábban törölt adatot.
- Nem tárol titkosítatlanul jelszavakat.
- Nem használ tanúsítványokkal nem rendelkező szolgáltatót.
Kik használják?
A fiREG.hu/#enterprise címen folyamatosan frissítve megtekinthető azon vállalatok logója, melyek már fiREG-ben vezetik nyilvántartásaikat. (Nem minden vállalat járul hozzá a logója használatához - szintén a belső policy-k miatt -, így a lista közel sem teljes, de sokatmondó.)Találhatunk keleti, nyugati kultúrával, anyacéggel bíró vállalatokat, csak úgy, mint állami szférából érkező intézményeket, egyetemeket is. Az autóipari, gyógyszeripari, oktatási intézmények száma is folyamatosan emelkedik.
Tudunk olyan állami intézményről is, akinek az IT részlege forgalomvizsgálatot is lefolytatott a végleges döntés előtt. Több, mint 2 éve felhasználónk már, semmilyen észrevételük nem volt, a szoftver megbízható, használható az ő - egyébként rettentően szigorú - belső szabályzatuk szerint is.
Összefoglaló
Tekintettel tehát arra, hogy telepíteni nem kell semmit a vállalati szerverekre, nem kell belső IT kapacitást foglaljon a fiREG üzemeltetése, használata és semmilyen kritikus adatot nem tárol és forgalmaz, bátran használható arra, amire hivatott: tűzvédelmi nyilvántartások átlátható, hatékony, folyamatosan jogszabálykövető nyilvántartására.
Ahogy mondani szoktuk: A legrosszabb, ami történhet, hogy akár pár hónap után szerződést bont a felhasználó. Erre minden joga megvan, nincs semmilyen hűségidő, kötelezettség, bármikor ezt megteheti úgy, hogy természetesen minden saját adatot letölthet mielőtt a fiREG fiók végleg törlésre kerül. Büszkék vagyunk arra, hogy ilyen még nem történt, minden felhasználó, aki elkezdte a fiREG Enterprise verziót használni, a mai napig használja.
Kezdeti díj nincs, csak havi díja van a fiREG-nek, mellyel tetszőleges funkció, tetszőleges felhasználó és telephely használható.
Így a használat megkezdésének kockázata igazán alacsony.
Annak érdekében a fiREG gyorsabban elfogadásra kerüljön az IT részéről, mindig szívesen ajánljuk fel akár telefonos, akár interaktív videós megbeszélésünket, ahol az IT felteheti a kérdéseit, elmondhatja a saját szabályait, melyhez szinte biztosan igazítható a fiREG, ha ez szükséges.
Vedd fel velünk a kapcsolatot a www.fiREG.hu címen!
Fekete AttilafiREG.hu Fejlesztési vezető, mérnök-informatikus